Nadarjenost in visoke intelektualne sposobnosti so enakomerno porazdeljene po vseh delih družbe, vendar imajo nadarjeni iz različnih intelektualnih in socialnih okolij različne možnosti za razvoj. Nadarjeni iz deprivilegiranih okolij pogosto ostanejo neodkriti, ker standardni postopki lažje prepoznajo nadarjene z dobrimi intelektualnimi veščinami kot so branje, pisanje in risanje ter računske spretnosti. V teh veščinah so učenci iz deprivilegiranih okolij pogosto šibkejši.
Z analizo podatkov iz mednarodnih merjenj znanja naravoslovnih vsebin kot so TIMSS in PISA bomo ugotovili razsežnost tega problema pri nas in v državah, ki v merjenjih sodelujejo. Posebej se bomo v podatkih teh raziskav osredotočili na kognitivno zahtevnejše naloge, ki ne temeljijo na predznanju ampak na sklepanju, oblikovanju razlage in načrtovanju preverjanja razlage, in analizirali, kako so reševane v skupinah učencev iz različnih okolij.
V projektu bomo razvili učne enote vsebinsko vezane na rezultate sodobnih raziskav v naravoslovju, ki temeljijo na raziskovalnemu učenju. Ker se vsebine vežejo na nova znanstvena spoznanja, pričakujemo odsotnost predznanja in zato odsotnost vpliva predznanj na dosežke učencev iz različnih okolij. Za praktično eksperimentiranje pri učenju z raziskovanjem niso neobhodno potrebne intelektualne veščine, zasledovati pa je mogoče učenčevo sklepanje, oblikovanje razlag in predlogov za njihovo preverjanje. Enote bo učitelj lahko neposredno vključil v poučevanje kot ilustracijo obravnavnih vsebin. Oblikovani nabor enot bomo uporabili za raziskavo specifičnosti pristopov nadarjenih in ostalih učencev k raziskovalnemu učenju teh tematik. Ugotovili bomo, kako se pristopi nadarjenih in ostalih učencev razlikujejo, in izhajajoč iz teh razlik oblikovali kazalnike in kriterije za prepoznavanje nadarjenih ob učenju z raziskovanjem sodobnih znanstvenih spoznanj. Oblikovali bomo za enote specifične protokole za spremljavo učencev in za vsako enoto preverili protokol z multiplo študijo primera. V raziskavo bomo vključili tudi učitelje praktike, za katere bomo izvedli izobraževanje za uporabo enot in protokolov za spremljavo.
Učitelji praktiki bodo skupaj z raziskovalci projekta preizkusili učne enote in njihove protokole v realnih okoliščinah med delom v razredu ter hkrati poskusno identificirali potencialno nadarjene iz deprivilegiranih okolij. Tako bomo preverili izvedljivost enot, spremljave v realnih okoliščinah ter zanesljivost in občutljivost protokolov. S preverjenimi protokoli bomo izvedli multiple študije primera, ki bodo vključevale potencialno nadarjene učence iz deprivilegiranih okolij identificirane med preverjanjem v razredih. Po potrebi bomo prilagodili kazalnike oziroma kriterije za učence s šibkejšimi intelektualnimi veščinami.
Končni rezultat projekta bo instrument za odkrivanje nadarjenih ob učenju z raziskovanjem sodobnih znanstvenih spoznanj v naravoslovju, temelječ na zbirki protokolov specifičnih za posamezne učne enote. Prednost tega pristopa je odsotnost predhodnih izkušenj učencev na obravnavanih področjih in zmanjšanje vpliva učenčevih intelektualnih veščin na identifikacijske kazalnike kot so sklepanje ob izvajanju eksperimentov, oblikovanje razlag in načrtovanje njihovih preverjanj. Zato bo instrument omogočal tudi identifikacijo učencev, ki prihajajo iz socialno in intelektualno deprivilegiranih okolij in njihovo napotitev v nadaljnjo obravnavo. Izhajajoč iz rezultatov raziskave bomo razvili še pomožni instrument prilagojen pisnemu preverjanju, ki bo vseboval nekaj nalog vsebinsko podobnih delom učnih enot in nekaj vprašanj vezanih na učenčeve okoliščine. Predlagali ga bomo za vključitev v testne pole in vprašalnike mednarodnih merjenj znanj, kar bi omogočila analizo deležev potencialno nadarjenih učencev v deprivilegiranih skupinah na mednarodnem nivoju.